Save by Gerda: A kitartás a kulcs

2018.06.22

Egy este volt szerencsénk megismerni Gerdát, a Save by Gerda nevű márka tervezőjét, és alapítóját, akiben annyi élet és vidámság van, hogy a szuper hangulatú beszélgetés után teljesen feltöltődve indultunk haza, pedig végigdolgoztuk előtte az egész napot. Ismerjétek meg ti is a dizájnert, aki ma már több vásáron is megtalálható! 

Mesélj picit magadról, mit csinált Gerda a Save előtt? Mindig is tervező szerettél volna lenni?

Szerencsésnek tartom magam, mert azon kevesek közé tartozom, akik már gyerekként tudták, hogy mik akarnak lenni, ha nagyok lesznek. Én varrónő szerettem volna lenni, de persze vonzott a szakma kreatívabb része is. Akkor még magát a kivitelezést és a tervezést nem választottam szét magamban, csak ahogy elkezdtem ruhaipari középiskolába járni, és kicsit jobban belelátni a szakterületekbe. Szerintem itt realizáltam, hogy a tervezés az, ami igazán vonz. Így mentem továbbtanulni a Mod'art divatiskola budapesti karára, ahol megszereztem divattervező diplomámat.
Viszont nagyon örülök, hogy a kivitelezés részébe is beleláttam, megtanultam, mert így tudatosan tudok tervezni, nem kell minden részműveletet kiadnom a kezemből a tervezésen kívül. És becsülöm azokat, akik a kivitelezéssel, varrással foglalkoznak, mert nagyon nagy szaktudás, rutin és összpontosítás kell ahhoz, hogy a végeredmény minőségi legyen.
Jelenleg pedig, saját vállalkozásom mellett egy cégnél grafikusként dolgozom részmunkaidőben. 

Említetted, hogy nem kell kiadnod a kezedből egyik munkafolyamatot sem, pontosan hogyan jut el egy adott modell a tervezéstől az eladásig?

Alapvetően minden mintadarabot én tervezek, majd modellezek, levarrok és ekkor odaadom valakinek használatra, hogy kijöjjenek a hibák, mert ilyenkor derül ki, hogy minden forma és anyag megfelelő-e. Ezeket pedig addig javítom, míg tökéletes nem lesz, ezután kerülnek eladásra. Természetesen nekem is van segítségem, még pedig egy számomra nagyon kedves varrónő, aki az adott modellből véglegesítés után elkészíti a rendeléseket. És ez így nagyon jól működik.

Mielőtt jobban beleássuk magunkat a táska bizniszbe had kérdezzem meg, hogy  honnan indult a Save, mi a története?

A diplomamunkám, a "This is me" ruha kollekció volt a Save kezdete. Ezután valahogy magukkal sodortak a táskák. Megrendelésre a mai napig készítek ruhákat is, többek közt menyasszonyi ruhát vagy alkalmit, de a fő profilom a táskák lettek.

Maga a márka 3 éve létezik, de valójában inkább másfél éve működik. A tanulmányaimat a szüleim finanszírozták, amiért nagyon hálás vagyok! Azóta viszont teljesen önerőből csinálom, ami azt eredményezi, hogy mindent lépésről lépésre építettem fel. Ez eltartott körülbelül másfél évig, egész egyszerűen azért, mert így tudtam kivitelezni, apránként haladva előre. 

Mi a célcsoport? Jól tudom, hogy gyerekeknek is tervezel?

Elsődleges célcsoportom a fiatalok, illetve közép korosztály, de a fő koncepció az volt, hogy minden felnőtt táskát elkészítek gyerek méretben is, tehát méretarányosan lekicsinyítve. Ez a következő kollekcióban fog jobban megmutatkozni.

A Save by Gerda vegán jelzésű, sokszor látunk Vegan Sunday Marketen, feltételezem vegán vagy magad is, igaz?

Pár évig vegetáriánus voltam, de akkor is tudtam, hogy jobb lenne vegánnak lenni. Mivel kerekegyházi vagyok, mint sokan mások én sem ebben nőttem fel, egyértelműen az állatvédelem miatt döntöttem így! A vőlegényem már régebb óta vegán, otthon így is étkeztünk, ezáltal nem volt nagy a kontraszt mikor teljesen átváltottam. Talán Anya és Mama főztjét volt nehéz elengedni, amikor haza látogattunk. 

Vegan Sunday Market úgy jött össze, hogy egész egyszerűen ráírtam a szervezőre, aki nagyon pozitívan állt a dologhoz és azóta kiállítok én is. A márka pedig igen, teljesen vegán, minden anyagot megvizsgálok, hogy megfeleljen a kritériumoknak, ezt például az anyag égéséből lehet megállapítani.

Mint feltörekvő tervező, mit gondolsz mennyire nehéz ma Magyarországon saját vállalkozásba kezdeni dizájnerként?

Sajnos sok minden múlik a pénzen, de senkinek sem venném el ettől a kedvét, mert tényleg kivitelezhető másképp is, csak lassabban, ahogy azt említettem is korábban, nekem is kellett egy jó másfél év, hogy kiforrjanak a dolgok. A kulcs az, hogy nem szabad abbahagyni. Én is elég sokszor éreztem azt, hogy még mindig nem tartok ott ahol szeretnék, mert az ember valahogy nem oda lövi be, azt hiszi, hogy ez milyen gördülékeny, de sok munka és kitartás kell hozzá!
Illetve ami nagyon nehéz itthon, az az árképzés.
Sajnos egy designer termék nem tud olyan áron mozogni, mint egy tömeggyártott pláza márka, mivel az anyag is többe kerül, sokkal több idő és pénz egy-egy darab legyártása, valamint a plusz költségek is kevesebb darabszám anyagköltségében oszlanak szét, mint több száz termék esetében. Tehát ha próbálunk pénztárcabarát árat meghatározni, az mind a már alapból alacsonyabb haszonból jön le.
Én igyekszem az alsó árkategóriában mozogni a designer termékek között is, de ezt csak az által tudom kivitelezni, hogy szinte minden részfeladatot én csinálok. Így nem kell a kiadott munkát bele kalkulálnom az árba. Nekem fontosabb, hogy a táskák több emberhez jussanak el és örömmel hordják, így szívesebben adok el több táskát alacsonyabb áron egy adott hónapban, mint egyet-kettőt magasabb áron.

Mik a terveid a jövőre nézve?

Szeretném, ha több üzletben is jelen lennének a táskáim, mivel egyelőre online rendelhetőek, vagy személyes átvételre van lehetőség. Valamint a Queen Sheba Jewelry üzletben találhatóak meg, a Ferenciek terén.
A Legközelebbi terv az új kollekció, amiben új modellek és színek lesznek, természetesen megtartva a letisztult vonalvezetést.
Távlati tervek pedig egyrészt, hogy idővel a Save ruhamárkává fejlődjön, valamint nem titkolt vágyam egy bolt nyitása.

Mit tanácsolnál azoknak, akik még nem mertek belevágni álmaik megvalósításába?

Alapvetően azt, hogy mindenképpen el kell kezdeni, mert azzal még semmit nem veszítesz, ha belekezdesz valamibe! És ha már elkezdted, úgyis jön magától! Szinte mindent meg lehet tanulni, ez sem lehet kifogás! Én is jártam rajztanárokhoz. Mindig lesz, aki tehetségesebb lesz nálad valahol a világban, ilyenekkel nem szabad foglalkozni, te tanuld ki azt, amire szükséged van a vállalkozásodhoz, és csináld! Ha pedig anyagi problémáid vannak, akkor kis lépésekben kell felépíteni, de akkor is meg lehet csinálni, nem szabad feladni! Mindennek meg van az útja, csak meg kell találni azt, hogyan helyettesítsd a negatív gondolatokat megoldásokkal. Én nagyon sok támogatást kapok a Vőlegényemtől, a Családomtól és a Barátnőmtől, ami csodálatos érzés, de emellett a megoldást mindenkinek magának kell megtalálnia, ahogy nekem is. Szóval légy tisztában magaddal és higgy magadban! És ez a kulcs talán, hogy ha igazán elhatározol valamit és kitartó vagy, akkor sikerülnie kell előbb-utóbb.

Modell: a tervező, Gerda. 

A helyszínért köszönet az újonnan nyílt Béla bárnak !

A cikket írta és fényképezte: Tajnay Dóri

 Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el